|
Ok, jag har analyserat ditt schema nu. Det verkar som att du fortfarande gör ökningar i nästan allt, till och med dipsen trots att du lagt på dig en del vikt, vilket är mycket bra. Att chinsen inte gått ner (utan i stort ett står stilla) är också riktigt bra (man tappar fort reps när man går upp i vikt)
Förutsatt att kroppen känns bra och att du fortfarande gör ökningar tycker jag du skulle kunna fortsätta ett tag till. Men börjar du känna dig sliten (eller slutar göra ökningar) är det dags att lägga in en vecka med lite högre repsträning, för att därefter prova en ny periodisering. Denna kommer i stort sett bestå av samma övningsval men ett annat reps/setval på passen.
Om du skulle känna att du stagnerar under tiden jag är borta så vill jag som sagt att du lägger in en vecka med högre reps, dvs 10-15, och lite längre vila.
Din nästa fas kommer se ut såhär:
Pass 1: högreps 3 set 12-15 reps
Pass 2: medelhög 4 set 8-10 reps
Pass 3: lågreps med längre eccentrisk fas (3-4 seks nedsäkning) 4 set 3-6 reps
Du kör alltså samma periodisering för såväl överkropp som underkropp, såhär ser det ut:
överkropp högreps
underkropp högreps
överkropp medelreps
underkropp medelreps
överkropp lågreps
underkropp lågreps
Jag tycker att vi under den här perioden kan ta det lugnt med maxdagar i chins och dips och istället får du vikta såväl dipsen som chinsen för att klara fulla reps vid varje pass, sen kan vi lägga in maxdagar efterhand i träningsperioden. Det är lättare att bygga upp uthållig styrka i ett slutskede och du har fortfarande långt kvar till tävling så jag tycker att vi fortsätter fokusera på att få upp din relativa styrka till ännu högre nivåer. En 5x5 på 25 kg i chinsen borde du slå med det här upplägget inom en snar framtid...
Det finns vissa som menar på att man ska göra lågreps eller högreps under längre perioder, dvs 6-8 v av vardera. Jag tror dock med på en undulerande periodisering då du redan är bra grundtränad och tror att om du skulle köra det inlägget skulle du förlora kvalitét i slutändan. Därmed kör vi fortsatt undulerande men med små ändringar (när du känner att det är dags)
Tycker du det kan vara nått?
|